Over ons
In 1993 zijn wij van SmartNose het eerste geurmarketingbureau gestart, opererend als internationaal sensorische marketingorganisatie gespecialiseerd in geurmarketing. In eerste instantie vanuit de naam Senta, maar uiteindelijk uitgegroeid tot zelfstandig onderdeel onder de naam SmartNose. De missie van het bedrijf is het internationaal aanbieden van kwalitatieve, innovatieve en veilige toepassingen op het gebied van geurmarketing voor A-merken, overheidsinstellingen, (openbaar) vervoersbedrijven, retailers, de entertainment sector en meer.
Met 30 jaar ervaring en een zeer goede naam is het een leidend geurmarketing bedrijf binnen Europa. SmartNose is dynamisch en creatief. We houden van korte lijnen, innovatie en naast het creatieve staat de wetenschap bij ons hoog in het vaandel. Onze kennis zetten wij graag in om ook voor het nationale belang het verschil te maken. Zo zetten wij ons in voor veiligheid en werken daarvoor samen met de NS, de politie, veiligheidsregio's en ziekenhuizen. Uiteraard dit alles met duurzaamheid en innovatie voorop.
​
In de jaren 90 startte ook de belevingseconomie waarbij geuren een veel grotere rol gingen spelen in het dagelijks leven en in de consumentenmarkt. Hierbij hangt een product of dienst samen met een beleving of dienst. Tot op heden vergaard SmartNose dagelijks nieuwe kennis over geur, waarmee wij beelden en concepten communicatief effectiever kunnen maken.
De verhalen van ons team
Lisette Kraaijenhagen
Voor KLM hebben we jaren geleden een grootschalige zintuiglijke workshop voor 5.000 Cabin Attendents mogen uitvoeren. Eén onderdeel van het evenement was een krijtmuur voor feedback. De geur van jasmijn was door de verf gemengd voor een rijkere prikkels van de zintuigen. Als ik nu meer dan 10 jaar later de geur van jasmijn ruik brengt me dit terug naar de evenementlocatie in Amsterdam waar we dit evenement draaiden. Voor mij is jasmijn de geur van KLM.
​
SmartNose
30 jaar
Een blik op een interessante workshop met een geur die altijd bijblijft
SmartNose
30 jaar
Een blik op de productie van onze innovatieve geurkaarten
Femke Veldhuizen
Iedereen kent de geur van Hennep, maar het maken van een goede herkenbare geur duurde 5 jaar (van 2018 tot 2023). Veel van onze geurleverancier partners durfde het niet aan, een aantal kwamen terug met een Cannabisgeur die ook in cosmetica gebruikt wordt, deze variaties roken heel erg naar parfum. De uiteindelijk ontwikkelde geur ruikt fris en groen in de top, met in het hart een kruidige noot en de basis wordt gevormd door een combinatie van aardse, zoete en een muffe houtachtige geur. Dat tezamen vormt de enige, echt niet te missen, hennepgeur. Het ontwikkelen van een veilige geur met de juiste communicatiewaarde was een intensief traject.
Annick van Arkel
Toen ik in 2021 bij SmartNose kwam werken, was ik een groentje in het vak. Er ging een compleet nieuwe (geuren)wereld voor mij open. Niet alleen is SmartNose een bedrijf die uniek is in zijn soort, maar ook heel zorgvuldig en precies. Elke opdracht wordt zowel op maat gemaakt als geproduceerd. Om geurverspreiding te realiseren, zijn zoveel verschillende voorbereidingen nodig. Het kiezen van een geschikte geurkorrel, het bepalen van de juiste mengverhouding, het mengproces, het verwerken en de afwerking. Alles wordt meermaals gecontroleerd, wat resulteert in een heerlijke geurend product.
​
SmartNose
30 jaar
Een blik op de totstandkoming van een geurend product